Zanzibar - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van Iris Duivenvoorden - WaarBenJij.nu Zanzibar - Reisverslag uit Zanzibar Island, Tanzania van Iris Duivenvoorden - WaarBenJij.nu

Zanzibar

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

12 Augustus 2014 | Tanzania, Zanzibar Island

Deze week liep heel anders dan gepland. Er werd al een tijdje gepraat onder de newbies (de groep van maand 2) dat ze graag naar Zanzibar wilden. Het plan aan het begin van de week was dat ze 3 dagen en 2 nachten weggingen. Dat was inclusief 2 reisdagen. Dat was het me allemaal niet waard, de reistijd was te lang voor de tijd dat je op het eiland was. Maar toen ons woensdag avond werd verteld dat het 5 dagen en 4 nachten zouden worden, besloot ik donderdagochtend onder het kader ‘alle kansen grijpen die je kunt’, toch maar vrijdag op de bus te stappen. We hadden dus zo ongeveer 20 uur om hotels te boeken, vervoer en gids te regelen, tas te pakken en ons mentaal voor te bereiden.

We begonnen vrijdag om kwart voor 5 met ontbijt en daarna namen we een taxi naar de stad. Om 6 uur begon onze busreis vanuit Tanga. Het was een soort luxe stadsbus want je moest hem reserveren en iedereen had een stoel. Dat is bijzonder hier. Na een reis van 8 uur arriveerden we in de hoofdstad Dar es Salaam, we namen een taxi naar de haven waar we maar net op tijd onze ferry naar Zanzibar haalden. Tegen onze verwachtingen in overleefde iedereen deze 2 uur durende hobbelige reis zonder kotsen. Toen we van de ferry kwamen, moesten we onze gids en onze taxi naar het hotel vinden. Als je van de ferry afkomt, komen er honderd mannen op je afrennen, schreeuwend dat zij degene zijn die jij zoekt. Je kan er rustig vanuit gaan dat geen hiervan de goeie is. Uiteindelijk vonden we de goede gids door een naamkaartje, hij stond ergens helemaal achteraan een peuk te roken.

We waren zo moe van al dit reizen dat we na ons restaurantje direct naar bed gingen. Op zaterdag zaten we om 6 uur al in de taxi naar een kustgebied aan de andere kant van het eiland. Daar hebben we 3,5 uur lang op een klein bootje gezocht naar pembo's om hiermee te zwemmen. Voor degene die geen vloeiend Swahili spreken: dat zijn dolfijnen! Na een voorlichting van ongeveer een minuut waarin verteld werd dat er 2 soorten dolfijnen waren en dat je met eentje beter niet kon zwemmen en we een snorkel en flippers aangegooid kregen gingen we op stap.

Zodra we er één zagen, was het de bedoeling dat je direct ik het water sprong. Ik was zo enthousiast dat ik er elke keer als eerste in lag. In mijn tijd hier in Afrika heb ik wel geleerd dat elke Afrikaan van een praatje houd. Na een kort gesprekje op de boot trok de dolfijnentourgids me in het water elke keer mee naar waar ik de dolfijnen het beste kon zien, dat kon ik wel waarderen. Het was een geweldige ervaring om deze prachtige beesten in hun eigen leefomgeving te zien en horen. In totaal heb ik 20 dolfijnen gezien terwijl ik zelf in het water lag.

In de middag hadden we een tour door een woud waar ook aapjes leefden. Het gaafste aan deze tour was het zien van een gebied met Mangrove bomen. Dat zijn van die bomen met de wortels boven de grond. Na deze geweldige dag was de werkende warme douche in het hotel, na 6 weken hopen dat er genoeg water is om je haar te wassen, toch ook één van de hoogtepunten. De volgende dag hadden we volgepropt met alle bezienswaardige in Stone Town en een tour door het specerijengebied waar Zanzibar bekend om staat. Een ding wat er uitsprong was het zien van de plek van de vroegere slavenhandel. Daar kreeg ik een beetje buikpijn van. Ze laten je kamers zien waar meer dan 50 mensen in gehouden werden, voor 3 dagen, zonder voedsel. In deze kamer pasten wij met z’n elven nauwelijks in.

Na de specerijentour waar we heel wat dingen hebben geproefd en aan het einde versierd werden met dingetjes gemaakt uit palmbladeren gingen we naar ons volgende hotel. Een beachresort. Hier waren zoveel witte mensen dat we een beetje ontregeld waren. Toen we ‘s-avonds op zoek gingen naar een leuk barretje was ik ineens heel blij dat de lokale jongens waarmee we in Tanga werken ons vieze woorden hadden aangeleerd. Er werd ons een leuke plek voorgesteld, klonk allemaal wel oké. Totdat hij met zijn vriend Swahili begon te praten en we eruit konden halen dat ze dachten dat we een makkelijke beet waren. Hierna vonden we zelf een plek om wat te drinken en hadden we een leuke avond.

Maandag waren we 'vrij'. Deze dag hebben we doorgebracht zoals dat van je verwacht wordt op Zanzibar. In onze bikini op het strand met een cocktail. Het was best bewolkt maar dat nam de pret niet echt weg. Nu zijn we onderweg naar huis. We zijn al 10 uur onderweg en hebben nog wel even te gaan. Ik ben heel blij dat ik de Zanzibar ervaring aan mijn lijstje toe kan voegen. Het was daar echt prachtig, maar ik was wel weer terug bij de status van normale toerist. In Tanga voel ik me geen toerist meer, dat is een soort thuis geworden in deze weken.

De groep begint zich steeds meer te realiseren dat onze reis op z’n einde loopt. Dat is eng en geruststellend tegelijkertijd. Maar zover is het nog niet, de twee weken die ik nog heb ga ik optimaal gebruiken. Morgen begint mijn projectwerk weer, daar heb ik onwijs zin in!!!

Liefs van Iris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Zanzibar Island

Iris

Actief sinds 01 Juli 2014
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 5563

Voorgaande reizen:

02 Juli 2014 - 27 Augustus 2014

Tanzania

Landen bezocht: