Going wild! - Reisverslag uit Tanga, Tanzania van Iris Duivenvoorden - WaarBenJij.nu Going wild! - Reisverslag uit Tanga, Tanzania van Iris Duivenvoorden - WaarBenJij.nu

Going wild!

Door: Iris Duivenvoorden

Blijf op de hoogte en volg Iris

23 Juli 2014 | Tanzania, Tanga

Deze week was anders dan de 'normale' werkweek. We begonnen de maandag en de dinsdag met communitywork. Op deze dagen help je de mama's in het dorp met hun dagelijkse dingetjes. De mannen kan je namelijk niet echt helpen, die doen grotendeels van de dag niks.

Op maandag hebben we geholpen met zeewier planten en oogsten. Dit doen ze om een zakcentje te verdienen, maar dit inkomen is in veel huishoudens cruciaal. Ze knopen kleine beetjes zeewier aan draadjes en laten dat een maand in de zee groeien. Als ze het oogsten komt een man uit Zanzibar alles verzamelen. De mama's krijgen 300 shilling per kilo. Dat is 15 eurocent. Met zo'n dagje helpen, vergroot je hun inkomsten onwijs.

Dinsdagochtend hebben we een kunstenaar die rondreist door Tanzania geholpen met zijn collectie uitbreiden. Hij maakt kunst uit slippers die mensen hebben gevonden in de zee. Hij vraagt hiermee aandacht voor het milieu. Ik heb armbandjes gemaakt In de middag ben ik naar een mama gegaan en heb ik haar geholpen met manden weven. Het begin is onwijs prutsen, daarna ging ik als een speer!

Woensdag was weer een dag op de school. De wintervakantie voor de kinderen is afgelopen dus de school was druk bewoond met roze uniformen en spelende kinderen. Dat maakte het werk nog leuker, want als je ziet hoeveel er in zo'n klaslokaal zitten, weet je waarvoor je werkt.

Op donderdag begon het grote avontuur voor de 2- en 3-maanden mensen. Het wildlife werk in Kenia was geannuleerd. Daarom gingen we een weekend wildlife werk ergens in Tanzania doen. Na een busreis van 11 uur in een te kleine bus en een chauffeur die wel heel vaak om richting aanwijzingen vroeg, kwamen we aan in ‘the middle of nowhere’. Om ons kleine kampje stond een elektrisch hek, voor de wilde dieren werd ons verteld. Op dit punt waren wij nog redelijk sceptisch dat de deze ook echt zouden zien. We zouden namelijk vooral de omgeving onderhouden.

De eerste dag bleven we op kamp, we hebben kunst gemaakt van dierenvallen om de inwoners te laten zien dat alles te recyclen is en om aandacht te trekken voor het gigantische aantal vallen. Daarna hebben we papier gemaakt van olifantenpoep, voor de zelfde recycle reden. Dat was onwijs grappig om te doen. Vooral omdat een jongen een beetje verveeld raakte, een weddenschap maakte, verloor en olifantenpoep moest eten.

De dag erna gingen we een drinkplaats onderhouden. Dat was 30 minuten lopen. Het moment dat we uit het hek stapten, zagen we een giraf, 10 minuten lopen later een hele kudde zebra’s. Tegen de tijd dat we de drinkplaats hadden bereikt waren we wel 100 apen, gnoes, antilopen, adelaars en wilde koeien tegengekomen. Dat was onwijs gaaf. De dieren waren onwijs dichtbij en omdat we lopend waren, waren we onbeschermd. Op de ranger die erbij was na. De omgeving was typisch Afrika, gele vlaktes met platte bomen met de Kilimanjaro op de achtergrond. Terwijl je werkte deze dieren zien, was echt ongelooflijk. We hadden allemaal niet zoveel wildlife verwacht. Dit deden we voor twee dagen.

Daarna hebben we de Masai bezocht. We werden begroet met een welkomstdans en gezang, waarin we al snel werden meegetrokken. Het dansen en het springen was zo intens vrolijk en vrij dat iedereen de rest van de dag een lach op zijn gezicht had. We hebben samen met de mama's armbandjes gemaakt en hun huizen en leefwijze bekeken. Die ervaring zal me altijd bij blijven.

Toen we wegliepen zei ik tegen een meisje: "als we nu een olifant tegen komen kan ik gelukkig sterven". En een paar minuten later werd onze ranger een beetje paniekerig, iedereen moest stil zijn. Ongeveer 50 meter verderop stonden twee olifanten. Voor de mensen die mij redelijk goed kennen is het denk ik geen verrassing dat ik hiervan moest huilen. Ik was niet de enige! Die avond sloten we net als elke andere avond af met een kampvuur onder de meest heldere sterrenhemel ooit. Ik ben nu niet eens verbaasd meer als ik de Melkweg helder kan zien. We waren allemaal verdrietig toen we dit kamp moesten verlaten, dit uitstapje alleen al maakte alles aan de hele reis het helemaal waard.

De terugweg was net als de heenweg niet echt een succes maar dit keer hadden we een goede chauffeur. Toen we vanochtend wakker werden besloot de kampleiding dat we een dagje vrij kregen. Die hadden we na dit fantastische weekend hard nodig. Ik ben onwijs blij dat ik dit allemaal mag meemaken en dat we het geluk hadden om zoveel dieren te zien.
BESTE.WEEK.OOIT.

• 24 Juli 2014 - 11:09

Anja:

Hoi Iris,

Wat onwijs gave belevenis maak je mee.
    Geniet er van.
    Het gaat denk ik allemaaal al weer veel te snel.

Liefs Anja

• 27 Juli 2014 - 22:21

Ingeborg Bert En Luka:

Lieve iris
    Wat een mooi en vertederend verslag.
    Wat een mooie belevenis
    Je geniet van elke minuut zo te lezen.
    We wensen je nog heel veel plezier en kijken uit naar
    Je volgend schrijven.

Liefs bert en ingeborg en een dikke knuffel vsn luka